Villon

Villon költészete (Csoportmunka)

  1. Készítsetek idővonalat, jelöljétek be rajta Villon életének fontosabb eseményeit! (Tk. 55. alapján)
  2. Feladatok a Jó tanítás balladája című vershez: (Tk. 57.)
    1. Mi jellemzi a versformát? (Versszakok száma, sorok száma versszakonként, rímképlet)
    2. Milyen foglalkozásokat, pénzszerzési módokat mutatnak be az egyes versszakok?
    3. Mi a refrén tapasztalata?
    4. Értelmezzétek a címet!
  3.  Feladatok a Ballada a vastag Margot-ról című vershez: (Tk. 60.)
    1. Kik a vers szereplői?
    2. Milyen szituációkban látjuk őket?
    3. Mi jellemzi a kapcsolatukat?
    4. Keressetek olyan kifejezéseket, melyek szokatlanok egy szépirodalmi műben! Mi a szerepük?
    5. Mi olvasható ki az ajánlás kezdőbetűiből?
    6. Próbálkozzatok ennek mintájára saját versszak írásával!
    7. Mit jelent a perdita szó?
  4. Az olvasottak alapján értelmezzétek a következő, Villon életművére vonatkozó idézetet: “Azt mondják, a középkort az ismeri meg igazán, aki a Divina Commediát (Isteni színjáték) olvassa. De hogy a középkort megismerjük, nem csak Dantét kell olvasnunk. Dantétól megtudjuk, milyen volt a középkorban a pokol és a menny. De Villontól megtudjuk, milyen volt a föld.” (Mészöly Dezső)

 

2 thoughts on “Villon

  1. 1.
    1431 – megszületik Párizsban
    1452 – a párizsi egyetemen magisztrátusi fokozatott szerzett 21 évesen
    1455 – önvédelemből megöl egy részeg papot
    1456 – a Kagylósok kifosztották az egyetem teológia karának pénztárát, ezek után Villonnak bujdosnia kellett és elhagyta Párizst
    1461 – az orléans-i püspöklecsukatta, de a hláltól XI. Lajos országjáró körútja megmenti
    1462 – újra börtönbe került és halálra ítélték, de leérték, hogy csak 10 évig számüzzék
    1463 – elhagyta Párizst és innentől nem tudni semmi biztosat további életéről

    2. a,
    – 3 versszak, versszakonként 8 sor + 1 versszak ajánlás 4 sor
    – Kereszt rímek
    b,
    – Pénzhamisítás, csalás, szerencsejáték, okirathamisítás
    – Bohóckodás, zenélés
    – Kemény munka, agrárgazdálkodás
    c,
    – Általában ilyen dolgokra megy el a pénz
    d,
    – A cím arra utal, hogyan is kellene élni az életet

    3. a,
    – Nőket futtató férfi és az egyik általa futtatott nő, egy szajha.
    b,
    – Munka közben
    – Veszekdés, verekedés közben
    – Szerelmeskedéskor
    c,
    – Érzelemtől mentes, csak a felületi kapcsolat a vágyak kielégítésére
    d,
    – Pl.: bordélyház, lump, gogó, nem lovagiasan él, nő veréssel ér véget a nap
    – Lovagi lírák kiparodizálása, az alantas emberek életének bemutatása
    e,
    – Villon
    f,
    Pörköltet eszem,
    Előtte leves ettem,
    Tejföl is kéne rá,
    Igen, de sajnos nincs, ez kár.

    g,
    – Örömlány

    4.
    – Villon művei, Dantéival szemben, nem egy metafizikai biztonságot nyújtó hitről, hanem a mindennapi emberek, tolvajok életéről, pézszerzési formákról és a lovagoknál erkölcstelenebb életről.

  2. 1. Feladat: Idővonal:
    1431: François Villon születése.
    1452: Magisztrátusi fokozat megszerzése (közepes műveltség ebben a korban)
    1455: Először gyilkolt életében, önvédelem volt
    1456: Kifosztotta a párizsi egyetem teológia karának pénztárát a “Kagylósokkal”
    1461: Orleans püspök lecsukatta (épp ebben az évben lépett trónra XI. Lajos király, aki amnesztiát osztott és megkegyelmezett minden fogoncon.
    1462: Újra börtönbe kerül, halálra ítélik, ám jóakarói miatt a büntetését 10 évnyi száműzetésre csökkentették.
    1463 Január 8.-án végleg maga mögött hagyta Párizst, és innentől csak mende-mondák vannak az életével kapcsolatban. Állítólag eljutott az Angol király udvarába, vagy egy jóindulatú vidéki pap befogadta, bár csapongó életmódjához hűen, valószínűbb hogy megbetegedett, vagy megölték.

    2. Feladat: Jó tanítás balladája:

    2a: Mi jellemzi a versformát?
    Nyolc soros versszakok, 3 versszak és egy négy soros ajánlás (amely leggyakrabban egy magas rangú méltóságnak vagy hercegnőnek szólt), valamint a rímképlet amely a versszakokban a következőképpen épül fel: ABABBCBC, az ajánlásban pedig: BCBC

    2b: A költő túlnyomórészt a csalást részesíti előnyben, kártyázást, hamis áruk árulásat és a hamis pénz használatát, és a munkakerülést. A 3. versszak bemutatja a becsületesen és erkölcsösen élő ember kifigurázását amelyben Villon feleslegesnek állítja be szenvedésüket, hiszen ezeket a dolgokat és örömöket meglehet szerezni sokkal egyszerűbb úton a költő szerint.

    2c: Akár becsületességgel, akár tolvajlással szerezzük meg a pénzünket, egy helyen fog kikötni: lebujokban, és nők zsebében.

    2d: A cím elolvasása után arra gondol az olvasó hogy Villon jótanácsokkal és bölcsességekkel fogja ellátni az olvasót, a mű elolvasása után. Ám a mű elolvasása után vegyes érzelmek kavaroghatnak az olvasóban, hiszen Villon az 1. és a 2. versszakban a csalást, tolvajlást, és a munka kikerülését részesíti előnyben. A 3. versszakban negatívan állítja be a becsülettel és szorgalommal dolgozó, feltörekedni vágyó embereket. Erkölcsi kérdések merülhetnek fel, hiszen helyes-e az olvasót a munkakerülésre és a csalásra buzdítani és ilyen félrevezető címet adni a műnek.

    3. Feladat: Ballada a Vastag Margot-ról:

    3a: Vastag Margot, a kövér utcalány, és François Villon.

    3b: Villon állandó lakója a bordélyháznak, míg Vastag Margot az ott élő kurtizán.

    3c: Kapcsolatuk vitákkal és veszekedésekkel teli, de mégis egymás mellett maradnak és estére megbékélnek.

    3d: 1. tökfejű
    2. “Bene stat”
    3. “Gogó”
    4. Összeragadunk
    3e: V I L L O N

    3f: –

    3g: A perdita szó régiesen kurtizánt jelent, a szó eredeti jelentése Latinul nőnemben elveszetettet, elkalandozattat jelent.

    4. Feladat

    Dante azt mutatta be amely nem emberi, amely a realitástól kissé elrugaszkodva, fantázián alapul. Villon ellentétben Dante-vel, a földi életet mutatta be amely kegyetlenebb egy olyan világtól amelyet csak képzeletünk erejével hozhatunk létre a mű olvasása közben (ez esetben: pokol, mennyország)
    Villon a mindennapi élet örömeit és szenvedéseit írta le műveiben a lehető legreálisabban és így válik teljessé az olvasóban a kép a középkorról. Eltudjuk képzelni hogy milyen lehetett egy akkori bordélyház Villon írásai miatt és azt is megtudhatjuk Dante műveiből hogy abban a korban milyennek gondolták a pokolt vagy a mennyországot.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>