Szempontok a versfüzér értelmezéséhez:
- Mielőtt elolvasnád a szöveget, írj néhány gondolatot a gyermekkorról! (Miért volt jó gyereknek lenni, tekinthetjük-e ezt az időszakot a felhőtlen boldogság korszakának, milyen nehézségei lehetnek a gyermeki létnek?)
- A Mint aki a sínek közé esett alapján vázold fel a szöveg beszédhelyzetét! (A lírai én nézőpontja, a megszólalás fiktív/elképzelt, megalkotott körülményei.)
- Miért tekinthető a kezdő és a záródarab alapján keretes szerkezetűnek a mű? (a Mint aki a sínek közé esett és a Menj, kisgyerek címűekről van szó.)
- Hogyan értelmezhető az “édes kisfiam” megszólítás, kire vonatkozik?
- Keress példákat mind a gyermeki, mind a felnőttkori látószög szövegbeli érvényesülésére!
- Értelmezz legalább öt szóképet a műből!
- Melyik stílusirányzat látásmódjához kapcsolódik a Mostan színes tintákról álmodom kezdetű rész? Milyen jelentéskörökbe illeszkednek az egyes színek, miért?
- Miben különbözik a “varangyos” rész a csáthi megközelítésmódtól?
- Hogyan viszonyul a vers beszélője a gyermekkorhoz, élethez, halálhoz?
(Kocsán Nikolett illusztrációja)
(Szűcs Kitti)